Galamb József és a Ford T-modell

Galamb József 1881. február 3-án született Makón. Elemi iskoláit szülővárosában végezte. 1896-tól a szegedi Fa és Fémipari Szakiskolába járt, majd 1901-től Budapesten, a Magyar Királyi Állami Felső Ipariskolában fejezte be tanulmányait. Ezután egyéves önkéntes katonai szolgálatát Polában, a hadiflottánál töltötte. A gépészeket képző iskolahajó parancsnoka, Horthy Miklós, I. osztályú sorhajóhadnagy volt.

1903-ban az aradi MARTA gyár ösztöndíjával németországi tanulmányútra utazott. Frankfurt am Mainból, az Adler autógyárból indult a Saint Louis-i autó világkiállítás megtekintésére, ahol elhatározta, hogy Amerikában marad. 1905. december 11-én belépett detroiti Ford céghez.

Henry Ford közeli munkatársa lett, s 1907-től a T-modell tervezésében már döntő szerepe volt. Az autót, mely négy kerékre ültette Amerikát 1908-tól 1927-ig gyártották. Több mint 15 millió darab készült belőle.

Ugyanilyen sikeres modell volt a Fordson traktor is, melynek tervezését szintén Galamb József kezdte el, a B-modell motorjának és a T-modell hátsó tengelyének felhasználásával.

1915-ben házasságot kötött Dorothy Beckhammel. Két kislányuk született.

1921-ben Galamb József hat darab Fordson traktort küldött Makóra, hogy beindítsa testvérei vállalkozását, és 100 ezer koronás ösztöndíjat alapított a Felső Ipariskola makói tanulói támogatására. 1926-os látogatásakor Horthy Miklós kormányzóval, egykori parancsnokával a budai várban találkozott a Ford Művek akkor már világhírű főmérnöke. Makói látogatásakor ajándékozta egyik rokonának ezüst colstokját, melybe nevét Joe Galamb-ként gravírozták be, amely a kiállításon is látható.

Galamb József 1944-ben kérte vezető állásából nyugdíjazását. 1955. december 4-én hunyt el Detroitban.

 

A Ford T-modell műszaki adatai

 

Hengerek száma, elrendezése soros négyhengeres, oldalt szelepelt

Furat x löket 95,25x101,6 mm

Löktérfogat 2884 cm3

Teljesítmény 24 LE 1800/min

Forgatónyomaték 125 Nm 850/min

Hajtási mód hátsókerék-hajtás

Tengelykapcsoló többtárcsás, olajban futó

Váltómű 2 fokozatú, bolygóműves

Áttételek I. 2,75. II 1,00

Felépítés U-profilú sajtolt acéllemez alváz

Felfüggesztés elöl keresztrugózás laprugókkal

Felfüggesztés hátul keresztrugózás laprugókkal

 

Tengelytáv 2540 mm

Keréktáv elől/hátul 1270/1270 mm

Hosszúság/szélesség/magasság 3500x1710x1850 mm

Kerekek Drótküllős kerekek

Gumik 4,00–21 (ballon)

Tömeg 840 kg (limousine)

Megengedett össztömeg 1200 kg

Legnagyobb sebesség 65 km/h

Fogyasztás l/100 km 14 liter